Sabtu, 15 Mac 2014

MH370 melencong dari laluan penerbangan asalnya

MH370 boleh sampai Kazakhstan atau selatan Lautan Hindi
MAR 15, 2014 HARAKAHDAILY



SEPANG: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak mengesahkan sama ada benar pesawat MH370 dirampas seprti dilapor media antarabangsa.

Bercakap pada sidang media khas tengah hari tadi, Najib bagaimanapun berkta siasatan mengambil kira semua kemungkinan.

"Namun kita masih menyiasat semua kemungkinan mengenai apa yang menyebabkan MH370 melencong dari laluan penerbangan asalnya," kata Najib.

Najib turut mengesahkan bahawa pesawat tidak dikenali yang dikesan menukar arah dan terbang ke arah barat ialah pesawat MH370.

Pengesahan itu diperoleh berdasarkan kerja forensik yang dibuat oleh FAA, NTSB, AAIB dan pihak berkuasa Malaysia yang bekerja secara berasingan ke atas data yang sama.

"Berdasarkan data baru itu, kali terkahir komunikasi disahkan antara pesawat dengan satelit adalah pada 8.11 pagi waktu Malaysia hari Sabtu, 8 Mac," katanya.

Dengan data itu juga kata Najib, pasukan penyiasat membuat pengiraan sejauh mana pesawat itu mampu terbang.

Menurut beliau, dengan data itu pesawat boleh berada di dua koridor iaitu koridor Utara dari utara Thailand sehingga Kazakhstan dan koridor selatan dari Indonesia ke selatan Lautan Hindi.

Beliau juga memaklumkan bahawa pencarian di Laut China Selatan dihentikan dan siasatan kini ditumpukan semula ke atas anak kapal dan penumpang.

MH370 yang membawa 239 penumpang termasuk 12 anak kapal hilang daripada radar selepas sejam berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Sepang dalam perjalanan ke Beijing 8 Mac lalu.

sumber : http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/26424-mh370-boleh-sampai-kazakhstan-atau-selatan-lautan-hindi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top