Ahad, 1 Mei 2011

Shazryl layak dikenakan tuduhan qazaf

SHAH ALAM - Tmdakan sumpah laknat Datuk Shazryl Eskay Abdullah kelmarin menjadi pertikaian sama ada layak atau sebaliknya kerana ketia-daan pihak tertuduh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengangkat sumpah pada waktu yang sama.

Presiden Persatuan Peguam Syarie, Muhamad Isa Abdul Ralip berkata, sumpah laknat perlu dilakukan tertuduh (Anwar) bagi membersihkan nama daripada tuduhan itu.

"Dalarn kes ini, sumpah laknat Eskay tidak selari pendekatan syarak dalam Islam kerana ketiadaan pihak disabitkan dengan tuduhannya itu.

"Saya sendiri kurang jelas Shazryl sumpah untuk tujuan apa kerana sumpah perlu berlandaskan pada hukum syarak ditetapkan dalam Islam.

"Jangan sewenang-wenang angkat sumpah jika tidak tahu maksud sumpah sebenarnya, atau Eskay sebenarnya bermotifkan politik," katanya.

Beliau menyifatkan tindakan sumpah Shazryl semalam adalah pelik kerana pihak yang mendakwa mengangkat sumpah dan bukannya Anwar.

"Sumpah laknat adalah mubahalah yang mana perlu ada kedua-dua yang bertentangan, tertuduh dan pendakwa semasa proses angkat sumpah," katanya.

Petikan dari Sinar Harian

Qazaf cara terbaik 

IPOH - Isu penyelesaian siapa pelaku video seks dikaitkan dengan ketua pembangkang, hanya boleh diselesaikan mengikut syariat Islam, dengan memfailkan pertuduhan qazaf.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, sumpah laknat bukan cara terbaik kerana semua orang boleh bersumpah (laknat) dan ramai boleh melaku-kannya kerana beranggapan tidak perlu takut dengan sumpah.

"Sepatutnya, selepas dia (merujuk kepada Shazryl Eskay) membuat tuduhan orang itu berzina, perlu ke-mukakan bukti bukannya bersumpah.

"Menuduh orang berzina itu maknanya qazaf , qazaf ini bukan bersumpah tetapi perlu bawa bukti, katanya.

Menurutnya, cara dilakukan Shazryl Eskay itu membabitkan pertuduhan zina antara suami isteri.

"Qazaf ini, kalau dia (trio Datuk T) tidak boleh mengemukakan bukti, ikut hukum Islam dia (trio Datuk T) kena sebat. Itu saja hukumnya. Sebab itu, tidak semudah ini menghukum orang berzina," katanya.

Bagi Penasihat Agama Menteri Besar, Kapten (B) Datuk Mohd Najpuiddin Elias berkata, sumpah lak-nat dilakukan bagi menggantikan tuduh berzina tanpa empat saksi namun jika saksi mencukupi ia tidak perlu. 

sumber : Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top