Rabu, 7 Mei 2014

Lulus Atau Tidak Di Parlimen; Perjuangan Menegakkan Hukum Allah Akan Diteruskan

KUALA NERUS – Melaksanakan sistem kehakiman berdasarkan undang-undang Islam, termasuk perlaksanaan hukum hudud adalah menjadi perjuangan PAS.

Pembentangan rang undang-undang persendirian (private bill) yang akan dibawa oleh wakil rakyat PAS dalam sidang parlimen, disifatkan satu kejayaan, dalam usaha PAS memperjuangkan Islam.

Yang DiPertua PAS Kuala Nerus, Cikgu Shukrimun Shamsuddin berkata, perjuangan PAS telah memasuki fasa yang penting dengan mencadangkan undang-undang hudud dan qisas ke parlimen.

“InsyaAllah hudud akan dibentangkan di Parlimen tidak lama lagi……..ini merupakan satu kejayaan yang sangat besar bagi kita.

“Walaupun ianya akan dibentangkan sebagai ‘private bill’ oleh kerajaan, namun ia merupakan usaha daripada perjuangan kita,”ujarnya ketika berucap merasmikan Karnival Sukan PASTI pada Sabtu 3 Mei.


Beliau yang juga bekas ahli parlimen Kuala Nerus, samada ia mendapat sokongan dan diluluskan atau pun sebaliknya, ia merupakan momentum kepada PAS.

“Tak kiralah nanti sama ada ianya mendapat sokongan atau tidak tetapi itu merupakan titik tolak perjuangan kita. InsyaAllah selepas ini, tidak kira ianya lulus atau tidak lulus, sama ada ahli parlimen Islam semuanya menyokong atau tidak menyokong, kita tidak akan berdiam diri.

“Kita tidak buat kerja ibarat melepaskan batuk di tangga. Sekali kita melangkah, kita akan terus ke hadapan,”tegasnya.

Oleh itu, beliau menyeru semua umat Islam untuk bermunajat dan memohon kepada Allah, agar usaha murni memertabatkan hukum Allah, menjadi realiti.

Ia bukanlah satu perkara yang mustahil kerana menurutnya, Negara Brunei DarusSalam telah pun melaksanakan fasa pertama penguatkuasaan hukum tersebut.

“sama-samalah berdoa supaya usaha murni kita ini, yang akan dibawa oleh pihak kerajaan sebagai wakil kerajaan sebagai syarat untuk bawa private bill, akan diluluskan di parlimen.

“Alhamdulillah jiran kita, Brunei telah pun mengambil langkah untuk melaksanakan undang undang kecil kanun jenayah,”katanya.

Beliau turut memaklumkan kepada para hadirin, Majlis pendidikan PAS, akan menghantar wakil untuk mengadakan MoU dengan sebuah universiti di Negara Brunei bagi menjalankan persefahaman dan kajian berhubung kanun jenayah syariah yang akan dilaksanakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top